The Voice of Piano – Carmen Stefanescu

The Voice of Piano – Carmen Stefanescu

Title: (2024) Carmen Stefanescu: The Voice of Piano
Main Artist: Carmen Stefanescu
Label: Prospero
Main Composer: Debussy, Poulenc, Mahler, de Falla, Brahms, Bach
CD Set: 2 CD
Configuration: Digipack, 24 pages booklet in full color
Recording Producer: Christoph Rönnecke
Booklet text/liner notes by: Robert Nemeczek
EAN/UPC: 4262353970584
Product Number: PROSP0098
Release Date: 2024-07-05
Instruments: Piano
Genres, styles, epochs: 20th Century, 3D Packshot, Chamber, Piano

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About New Album

„Gerade Wege und vorgezeichnete Pfade waren mir schon immer suspekt“, sagt die Pianistin Carmen Stefanescu, und tatsächlich verläuft ihr eigener Weg alles andere als geradlinig: Bereits mit 10 Jahren wird sie als Jungstudentin an der Musikhochschule Aachen zugelassen, erspielt sich zahlreiche Preise bei Wettbewerben – und bricht dann ganz unerwartet aus dem so offensichtlich vorgezeichneten Karriereweg aus: Statt ihre aussichtsreiche Pianistinnenkarriere weiterzuverfolgen, geht sie als Keyboarderin mit unterschiedlichen Bands auf Tour durch die Welt.

Erst zehn Jahre später findet sie zur klassischen Musik zurück, schließt das Klavierstudium an der Musikhochschule Köln mit Auszeichnung ab. In Leipzig tritt sie mit Solisten aus dem Gewandhaus, dem MDR-Sinfonieorchester und der Sinfonia London auf, entdeckt ihre Liebe zur Liedbegleitung, und ist im Duo beim Internationalen Grieg Wettbewerb in Oslo erfolgreich, bevor sie ihr Weg sie wieder zurück nach Köln führt, wo sie u.a. ihr erstes Album Kaleidoscope of Life aufnimmt.

Carmen Stefanescu stellt fest: Gute Musik berührt die Seele, egal welchem Genre sie zugeordnet wird: „Meine Seele wird berührt von Debussy, Poulenc, Brahms und Chopin, aber auch Chick Corea und Bill Evans.“

Ganz besonders berührt habe sie schon immer die gesungene Musik, nicht zuletzt, weil sie so oft mit Sängerinnen zusammengearbeitet hat und einer ihrer wichtigsten Lehrer der Liedbegleiter Irwin Gage war, der intensiv mit ihr daran arbeitete, die Gesanglichkeit aus diesem an sich perkussiven Instrument herauszuholen.

Das Programm des Albums „ist prall gefüllt mit meinem Leben“, sagt die Pianistin im Gespräch mit Robert Nemeczek; denn mit allen Stücken verbindet sie eine sehr persönliche Geschichte – sei es die Kindheitserinnerung an das rumänische Lied Frică m-ie că mor ca mâine, das Maria Tanăse, auch die „rumänische Piaf“ genannt und die während des Zweiten Weltkrieges im Biergarten von Stefanescus Urgroßmutter in Rumänien aufgetreten ist, oft gesungen hat, sei es Poulencs Mélancolie, die sie durch schwere Zeiten begleitete.

Wir jedenfalls freuen uns, dass ihre verschlungenen Wege Carmen Stefanescu mit ihrem bezaubernden Album „The Voice of Piano» zu Prospero Classical geführt haben …

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«I’ve always been suspicious of straight paths and predetermined trajectories,» says pianist Carmen Stefanescu, and indeed her own path is anything but straightforward: she was accepted as a junior student at the Aachen University of Music at the age of 10, won numerous prizes at competitions – and then unexpectedly broke away from her obviously predetermined career path: Instead of pursuing her promising career as a pianist, she went on tour around the world as a keyboard player with various bands.

It was not until ten years later that she returned to classical music, graduating with honours from the Cologne University of Music with a degree in piano. In Leipzig, she performed with soloists from the Gewandhaus, the MDR Symphony Orchestra and the Sinfonia London, discovered her love of song accompaniment and was successful as a duo at the International Grieg Competition in Oslo, before her path led her back to Cologne, where she recorded her first album Kaleidoscope of Life, among other things.

Carmen Stefanescu states: «Good music touches the soul, no matter what genre it belongs to: «My soul is touched by Debussy, Poulenc, Brahms and Chopin, but also Chick Corea and Bill Evans.»

She has always been particularly moved by sung music, not least because she has worked so often with singers and one of her most important teachers was song accompanist Irwin Gage, who worked intensively with her to bring out the vocal quality from this inherently percussive instrument.

The programme of the album «is full to bursting with my life», says the pianist in conversation with Robert Nemeczek; because all the pieces have a very personal story behind them – whether it’s a childhood memory of the Romanian song Frică m-ie că mor ca mâine, which Maria Tanăse, also known as the «Romanian Piaf», who performed in Stefanescu’s great-grandmother’s beer garden in Romania during the Second World War, or Poulenc’s Mélancolie, which accompanied her through difficult times.

In any case, we are delighted that her winding paths have led Carmen Stefanescu to Prospero Classical with her enchanting album «The Voice of Piano» …

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